انواع بیمه را بشناسیم!

داشتن بیمه مناسب‌، به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از شهروندان جامعه شناخته می‌شود. چتر حمایتی بیمه‌ها سبب می‌شود تا افراد، اعم از صاحبان کسب‌وکارهای خانگی یا دیگر شهروندان، در شرایط حساس، بتوانند آرامش خود را حفظ کنند و به خدمات بیمه‌ها تکیه کنند.

بیمه‌ها انواع مختلفی دارند که افراد بنا به نوع نیاز خود از آنها استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا انواع بیمه در نظام حقوقی ایران را بررسی کنیم و خلاصه‌ای از خدمات هر یک توضیح دهیم.

به طور کلی سه دسته بیمه داریم: بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت.

بیمه اموال چیست؟

در این بیمه، اموال و دارایی‌های افراد بیمه‌ می‌شود.

این نوع از بیمه به 4د سته تقسیم میشود:

  • بیمه آتش سوزی (که زلزله و سرقت هم جزئی از این بیمه است)
  • بیمه حمل و نقل کالا (صادرات، واردات، ترانزیت، داخلی)
  • بیمه حمل و نقل کالا (صادرات، واردات، ترانزیت، داخلی)
  • بیمه‌های مربوط به ماشین و موتورسیکلت (بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه)
  • بیمه مهندسی

بیمه اشخاص چیست؟

بیمه اشخاص شامل 3 نوع بیمه‌ می‌شود:

  • بیمه درمان (بیمه تکمیلی)
  • بیمه حادثه
  • بیمه عمر

بیمه حوادث چیست؟

بیمه حوادث به دو دسته حوادث فردی و گروهی تقسیم می‌شود.

این بیمه از بیمه‌گذار در مقابل حوادثی نظیر برق‌گرفتگی، سقوط از ارتفاع، مسمومیت، گازگرفتگی، سوختگی و… حمایت کرده و در واقع غرامت نقص عضو، از کارافتادگی و… پرداخت می‌کند.

بیمه تکمیلی چیست؟

حتما نام بیمه تکمیلی را بارها شنیده‌اید. این بیمه یکی از شایع‌ترین انواع بیمه در میان ایرانیان به حساب می‌آید. بیمه‌های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و… اصولا پوشش حداقلی هزینه‌های درمان را دارند و از این جهت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا با پرداخت مبلغی بیشتر، از بیمه تکمیلی درمان بهره‌مند شوند.

بیمه‌ زلزله چیست؟

بیمه زلزله هم مانند بیمه آتش‌سوزی در صدد حمایت از اموال است و به نوعی یکی از خدمات اضافی بیمه آتش‌سوزی به حساب می‌آید. در واقع با خریداری بیمه زلزله، بیمه‌گذار غالبا از خدمات بیمه‌های مرتبط با آتش‌سوزی نیز بهره‌مند می‌شود.

بیمه‌‌ وسایل نقلیه چیست؟

از رایج‌ترین انواع بیمه در ایران، بیمه وسایل نقلیه می‌باشد. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور سیکلت، سه بیمه مهم در حوزه وسایل نقلیه محسوب می‌شود.

بیمه‌‌ شخص ثالث

همانطور که از نام این بیمه بر می‌آید، این بیمه از اشخاص ثالث حاضر در وسیله نقلیه محافظت می‌کند و در صورت ورود صدمه مالی یا جانی به این افراد، خسارت پرداخت می‌کند.

توجه داشته‌باشید که فقدان بیمه شخص ثالث برای دارندگان وسایل نقلیه شخصی می‌تواند عواقب زیان‌باری به دنبال داشته باشد به همین خاطر خرید بیمه شخص ثالث برای رانندگان، اجباری است.

بیمه‌ بدنه

بیمه بدنه، به جبران خسارت‌های وارد شده به خود وسیله نقلیه شخص می‌پردازد. هر چند خرید این بیمه اجباری نیست اما معمولا افراد برای اطمینان از حفظ وسیله نقلیه خود، بیمه بدنه را نیز همراه با بیمه شخص ثالث تهیه می‌کنند.

بیمه‌ موتور سیکلت

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از موتورسواران اقدام به تهیه بیمه مخصوص موتور سیکلت نمی‌کنند. در حالی که در صورت نیاز با این بیمه بوسیله پوشش هزینه‌های درمانی و خسارات مالی راننده و شخص ثالث در صحنه، می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های قشر موتورسوار را رفع نماید.

بیمه

بیمه مسافرتی چیست؟

در صورتی که شما هم جزو افرادی هستید که تمایل به مسافرت داریدف این بیمه مناسب شماست. بیمه مسافرتی اشخاص را در برابر حوادث بالقوه سفر از جمله بیماری‌هایی مانند دندان درد، مسمومیت، آنفلونزا و… و همچنین حوادثی مانند گم‌شدن وسایل یا از دست دادن پول حمایت می‌کند.

بیمه‌ مسئولیت پزشکان چیست؟

بیمه مسئولیت پزشکان از جمله بیمه‌های حرفه‌های پرخطر محسوب می‌شود. در کل دنیا، بسیاری از پزشکان از خدمات بیمه مسئولیت پزشکان استفاده می‌کنند. در این بیمه، مواردی مانند خطاهای پزشکی پوشش داده می‌شوند و غرامت فوت یا نقص عضو بیماران پرداخت می‌شود.

بیمه مسئولیت چیست؟

یکی دیگر از انواع بیمه، بیمه مسئولیت است. در این بیمه مسئولیت افراد در برابر موضوعات مختلف بیمه‌ می‌شود.

بیمه مسئولیت 4 دسته کلی دارد:

  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای (بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، پیراپزشکان، مهندسان و…، بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهدکودک، بیمه مسئولیت حرفه‌ای شهربازی و اماکن تفریحی و…)
  • بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
  • بیمه مسئولیت عمومی (بیمه مسئولیت جامع شهرداری، بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی و ….)
  • بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا (بیمه مسئولیت ناشی از تولید)

علاوه بر این 3 دسته اصلی که گفتیم، تعدادی بیمه‌ خاص دیگر هم وجود دارد که مناسب افراد کمتری‌ می‌باشدولی دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. بیمه‌‌هایی مثل:

  • بیمه اسب
  • بیمه شتر مرغ
  • بیمه وام‌های بانکی
  • بیمه‌ پول در صندوق
  • و…

ما همه این بیمه‌ها را همراه با شرایط و پوشش‌های آن‌ها در مطالب بعدی به شکلی کاملا ساده توضیح خواهیم داد.

پس جهت دانستن اطلاعات بیشتر با فن‌بیمه باشید.

اشتراک گذاری پست

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

مطالب مشابه

بیمه زلزله
دسته‌بندی نشده

در مورد بیمه زلزله چه میدانید؟

از سری حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی می‌توان به زلزله که امکان رخ دادن آن در هر کشوری میسر است، اشاره کرد. کشور ما ایران

همین الان ماشینتو بیمه کن!

فن بیمه با شماست

thirdparty